Ze względu na duży stopień uzależnienia państw Unii Europejskiej od importu surowców energetycznych, starzejącej się infrastruktury energetycznej, słabej integracji transgranicznych rynków energii oraz braku koordynacji polityk energetycznych państw członkowskich koniecznym staję się stworzenie Unii Energetycznej. Ma on zapewnić Unii Europejskiej i jej obywatelom bezpieczeństwo i stabilność dostaw, gwarantując tym samym zmniejszenie ich zależności energetycznej m. in. poprzez dywersyfikacje struktury wytwórczej oraz kierunku i źródeł dostaw surowców energetycznych. 

Strategia ramowa na rzecz stabilnej unii energetycznej – COM(2015)80 opiera się na strategii bezpieczeństwa energetycznego 2014 r. i regulacjach klimatyczno-energetycznych. Dotyczy ona pięciu powiązanych ze sobą kluczowych filarów: 

  • bezpieczeństwa energetycznego, solidarności i zaufania,
  • wewnętrznego rynku energii,
  • efektywności energetycznej, jako sposobu na zmniejszenie zapotrzebowania na energię,
  • dekarbonizacji gospodarki,
  • badań naukowych, innowacji i konkurencyjności. 

Zasady przebiegu debaty:

1. Dyskusja będzie prowadzona pomiędzy czterema drużynami które reprezentują stanowiska państw Unii Europejskiej (w odniesieniu do głównych filarów polityki energetycznej Unii Europejskiej).  

2. Wybór państwa, które dana drużyna będzie reprezentować odbywa się poprzez formularz zgłoszeniowy. Każda z drużyn zgłaszających się do udziału w debacie w formularzu musi wybrać trzy państwa UE, których stanowiska chciałaby reprezentować. Ze względu na możliwość dokonania tego samego wyboru przez inne drużyny – to organizator podczas rozpatrywania zgłoszeń dokonuje ostatecznego wyboru jednego z państw zaproponowanych przez uczestników. 

3. Debata będzie składać się z 3 tur. Każda z nich będzie trwała około 35 minut. Moderator będzie odpowiedzialny za wylosowanie jednego tematu do prezentacji dla zespołów podczas danej tury.  

4. Pula wszystkich tematów zostanie zamieszczona w załączniku mailowym, które zakwalifikowane drużyny otrzymają od organizatora.  

5. Drużyny uczestniczące w debacie muszą składać się z członków studenckich kół naukowych/organizacji studenckich o charakterze naukowo-badawczym działających przy wszystkich typach uczelni wyższych na terenie Polski. W debacie mogą uczestniczyć, nie więcej niż 3 koła naukowe z tej samej uczelni. Drużyny, które zgłoszą chęć uczestnictwa poprzez formularz zgłoszeniowy podają wszystkie niezbędne dane do prezentacji zespołu (nazwa studenckiego koła naukowego/organizacji naukowo-badawczej, nazwę uczelni  i wydziału przy którym działają, imiona i nazwiska członków występujący podczas debaty, logo studenckiego koła naukowego/organizacji studenckiej o charakterze naukowobadawczym).  

6. W sytuacji zgłoszenia się większej liczby grup – obowiązuję zasada pierwszeństwa zgłoszenia.  

7. Każda z drużyn może liczyć maksymalnie 5 członków. Każdy z nich musi posiadać status: studenta I i II stopnia studiów, studenta studiów doktoranckich oraz absolwenta (maksymalnie 3 lata od zakończenia studiów).  

8. Grupy powinny wyznaczyć Lidera, który jest odpowiedzialny za zaprezentowanie swojej drużyny (powinien on w szczególności dysponować informacjami na temat: imion, nazwisk, kierunków studiów oraz reprezentowanej uczelni, nazwy studenckiego koła naukowego/organizacji studenckiej o charakterze naukowo-badawczym).  

9. Nad prawidłowym przebiegiem debaty czuwać będzie Moderator debaty.  

10. Każda z grup po otrzymaniu od Moderatora debaty zagadnienia do dyskusji, ma prawo do przedstawienia swojego stanowiska w danej sprawie w oparciu o wiedzę oraz wcześniej przygotowane materiały naukowe (mapki, wykresy, grafy, tabele, statystyki, bazy danych). Czas przewidziany na prezentację to 7 minut. Sprzęt do zaprezentowania elementów multimedialnych wystąpienia zapewnia sobie samodzielnie drużyna. Organizator gwarantuję rzutnik oraz ekran projekcyjny.  

11. Drużyny będą się wypowiadać w kolejności ustalonej na podstawie losowania dokonanego na początku debaty przez Liderów drużyn.  

12. Po każdej wypowiedzi oponenci oraz publiczność mogą zgłaszać uwagi i pytania do zespołu. Procedura zgłaszania pytań przedstawia się następująco: przeciwnik unosi lewą rękę do góry i informuje: "Pytanie" – Mówcy mają możliwość udzielenia głosu pytającemu (mówiąc "Proszę") lub odmówić prawa głosu (mówiąc "Dziękuję").  

13. Każda z drużyn ma możliwość zadania jednego pytania do aktualnie prezentowanego tematu przez zespół konkurentów.  

14. Pytania i uwagi powinny być zwięzłe i merytoryczne. Pytania i uwagi nie powinny przemieniać się w wymianę zdań - odpowiedziawszy na zapytanie polemisty mówca kończy swoją wypowiedź i oczekuje na kolejne zapytania ze strony innych drużyn.  

15. Po uzyskaniu wypowiedzi ze wszystkich zespołów na dany temat kończy się tura. Moderator debaty podsumowuje stanowiska drużyn oraz przedstawia kolejne zagadnienie do debaty.  

16. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per "Pani, Panie".  

17. Moderator debaty ma prawo odebrać głos, a nawet usunąć z sali dyskutanta, który narusza przyjęte podczas debaty zasady kultury osobistej.  

18. W razie pytań prosimy o kontakt e-mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.